contact                            
http://six-shooterracing.se  
Efter säsongens slut, hösten 2008, bestämde jag mig för att uppfylla min gamla dröm, nämligen att bygga en Hemi! Den skulle ersätta den gamla sursexan i dragstern och få lite mera fart på bilen...

Nedan kan du läsa om hela det projektet, från början till slut, då jag startade den nybyggda motorn i juli 2009.  

20.oktober 2008: Nu är ett block arborrat och klart med Milodon överfall och betongfyllt. Är nu på mer maskinarbete.


20.oktober 2008:  Det blocket jag valt att använda är ett A-1 block från 1957. Med andra ord inge skit...



20.oktober 2008: Vi får se vad det blir. 392  eller 450?? Sluta dräggla...var rädd om tangentbordet!



9.november 2008: Efter några timmars slipning (en hel helg) så har jag portat upp två toppar.


9. november 2008: Avgaskanaler. Har mallat av kanalen från en gammal racetopp.


9. november 2008: Insugningskanalerna



9. november 2008: Toppen till vänster är en utav dem jag ska ha, oringat, lite större ventiler, 11/32 styrningar, toppen till höger en en originaltopp.  Insugningsventil 2,065 och avgasventil 2,02.



16. december: Nu är blocket tillbaka, nyborrat och toppdäckat. Nya kamlager sitter i så nu är blocket klart! Det ligger inlinat och klart i ramen.
Tack FILLE (VIKINGSHILLS ALLSERVICE AB) för all hjälp!!


16. december: Ja, som ni ser så har jultomten varit här!
Bilderna säger allt...

Thanks BRANDON from PERFORMANCE MOTORSPORT , San José, California for all your help!


16. december: Som ni ser så är det inte riktigt fullgas än, men jag lovar, det kommer att bli det så håll i era Legokartonger sen!

Nåå, vad tycks?    




17. januari:  Ordet BARA ska ta mej fan strykas ur Svenska ordlistan.

Nu är motorn ihopbultad med växellådan och bakaxeln, vilket innebär : - vinkla fram befintlig motorplåt  2,5 grader, - lägga en spacerplatta mellan motorplåten och växellådan på 6 mm, - svarvande distanshylsa till veven, - korta växellådan 6 mm, OCH vinkla om bakaxeln. O det vet ni ju, det är ju gjort på en pisskvart! Fem svordomar o två plattor öl senare så funkar det faktiskt!

OBS!! Kolla den gula dekalen bak på sitsen! Det ÄR faktiskt en original dekal från ca 1976...Spola kröken... Har blivit vuxen o lever efter det mottot. (Jag kan fixa fler dekaler om det finns fler som inte vill vara fylltrattar längre.)



 17. januari:  Som ni ser så har jag fått till ett tråg, har mallat av ett Milodontråg. Det tråget som jag byggt ifrån är ett totalt bombat marintråg, (de har tappat motorn rakt ner på marken).
Det sitter faktiskt en ny Milodonpump i det där fruktansvärt buckliga tråget!
OBS! Kolla lampan! Det billigaste jag köpt hittills! 100 spänn på loppis på Norrtullsgatan.




6. februari: Efter mycket svarvande och fräsande så fick jag dit en liten startmotor! Ska se om det funkar o ha en startmotor där. Annars får det bli att man har en extern startmotor på kompressorn



Nu är allt klart med chassit.  Följande projektplan är uppbyggnation av motor, växellåda och bakaxel. Bakaxelgrejerna är redan beställda hos Stigs Axle & Parts , ny spole + 4,10 utv.
Nu håller jag på med o bygger nya zoomisar, kommer att visas snart framöver.



6. februari: Här ser ni en SFI-godkänd startkrans till Hemi. Och HUR amerikanerna har tänkt sig att den ska centreras på vevaxeln vet jag inte. För centrumhålet var "bara" 6.5 mm för stort! Så det var bara att ställa sig vid svarven och svarva en hylsa som går in i vevaxeln och som går ut och centrerar startkransen.

Det kan kännas rätt skönt o ha det centrerat och balanserat så man inte behöver vara orolig över vad som kan hända, för kolla på DENNA FILMSNUTT och tänk att du har fötterna där...!



6. februari: Nu har jag börjat bygga zoomisar. Och det tycker man ska inte vara så jäkla svårt. Men som sagt var, ordet "bara"... Men måste kolla från alla håll och kanter och vinklarna måste vara exakta.



Vafan håller jag på med...??


6. februari: Fick ta hjälp av tre kompisar i garaget, en tittar framifrån, en tittar från sidan, en håller i och jag själv håller i svetsen. Innan vi fick på två rör så har det gått minst två och en halv timme!


6. februari: Nu börjar det likna nåt. Avgasplattorna kommer från Martin som har AUTO CUT, otrolig firma på vattenskärning! Det går blixtsnabbt! Ta kontakt med Martin om du vill ha nåt skräddarsytt och verkligen superbra!
6. februari: Rörböjarna kommer från ROD'N RACE, specialgjorda efter mina önskemål, 2 1/4 '', 4'' radie och 130 graders böj. Det blev billigare än att köpa Hookerböjar.

6. februari: Zoomisarna börjar se riktigt bra ut. Eller som Strumpan säger - "Fan, blir dom inte klara snart så vi får grilla korv?" Undrar hur metanolmarinerad grillkorv smakar...

6. februari: Det här är en liten, men fruktansvärt viktig detalj i mitt liv - GASREGLAGET. Stabilt, smäckert och får definitivt inte svikta. Med andra ord - full gas! O det är en sak som faktiskt fungerar redan, till 100%!
8. mars:  Zoomisarna helt klara, provar de nya ventilkåporna som Peder hittade i USA. Har gjort ett litet spännhjulsfäste.

26.maj: FÖR ATT LÄSA DEN SPÄNNANDE FORTSÄTTNINGEN --> 
GÅ TILL SIDAN "ENGINE CONSTRUCTION"


 




webmaster@six-shooterracing.se



Copyright © 2011 Six Shooter Racing.
All rights reserved.