
|
20.oktober 2008: Det
blocket jag valt att använda är ett A-1
block från 1957. Med andra ord inge skit...
|

|
20.oktober 2008: Vi får se vad
det blir. 392 eller 450??
Sluta dräggla...var rädd om tangentbordet!
|

|
9.november 2008: Efter några
timmars slipning (en hel helg) så har jag
portat upp två toppar.
|
 |
9. november 2008: Avgaskanaler.
Har mallat av kanalen från en gammal racetopp.
|
 |
9. november 2008:
Insugningskanalerna
|

|
9. november 2008: Toppen till
vänster är en utav dem jag ska ha, oringat, lite större ventiler, 11/32
styrningar, toppen till höger en en originaltopp.
Insugningsventil 2,065 och avgasventil 2,02.
|
 |
16. december: Nu är blocket tillbaka, nyborrat och toppdäckat. Nya
kamlager sitter i så nu är blocket klart! Det ligger inlinat och klart
i ramen.
Tack FILLE (VIKINGSHILLS ALLSERVICE AB) för all hjälp!!
|

|
16. december: Ja, som ni ser så har jultomten varit här!
Bilderna säger allt...
Thanks BRANDON from PERFORMANCE MOTORSPORT , San José, California for
all your help! |
 |

|
16. december: Som ni ser så är det inte riktigt fullgas än, men jag
lovar, det kommer att bli det så håll i era Legokartonger sen!
|
 |
Nåå, vad tycks? |

|
17. januari: Ordet BARA ska ta mej fan strykas ur Svenska
ordlistan.
Nu är motorn ihopbultad med växellådan och bakaxeln, vilket innebär : -
vinkla fram befintlig motorplåt 2,5 grader, - lägga en
spacerplatta mellan motorplåten och växellådan på 6 mm, - svarvande
distanshylsa till veven, - korta växellådan 6 mm, OCH vinkla om
bakaxeln. O det vet ni ju, det är ju gjort på en pisskvart! Fem
svordomar o två plattor öl senare så funkar det faktiskt!
OBS!! Kolla den gula dekalen bak på sitsen! Det ÄR faktiskt en original
dekal från ca 1976...Spola kröken... Har blivit vuxen o lever efter det
mottot. (Jag kan fixa fler dekaler om det finns fler som inte vill vara
fylltrattar längre.)
|

|
17. januari: Som ni ser så har jag fått till ett
tråg, har mallat av ett Milodontråg. Det tråget som jag byggt ifrån är
ett totalt bombat marintråg, (de har tappat motorn rakt ner på marken).
Det sitter faktiskt en ny Milodonpump i det där fruktansvärt buckliga
tråget!
OBS! Kolla lampan! Det billigaste jag köpt hittills! 100 spänn på
loppis på Norrtullsgatan.
|

|

|
6. februari: Efter mycket svarvande och fräsande så fick jag dit en
liten startmotor! Ska se om det funkar o ha en startmotor där. Annars
får det bli att man har en extern startmotor på kompressorn |

|
Nu är allt klart med chassit. Följande projektplan är
uppbyggnation av motor, växellåda och bakaxel. Bakaxelgrejerna är redan
beställda hos Stigs Axle & Parts , ny spole + 4,10 utv.
Nu håller jag på med o bygger nya zoomisar, kommer att visas snart
framöver.
|

|
6. februari: Här ser ni en
SFI-godkänd startkrans till Hemi. Och HUR amerikanerna har tänkt sig
att den ska centreras på vevaxeln vet jag inte. För centrumhålet var
"bara" 6.5 mm för stort! Så det var bara att ställa sig vid svarven och
svarva en hylsa som går in i vevaxeln och som går ut och centrerar
startkransen.
Det kan kännas rätt skönt o ha det centrerat och balanserat så man inte
behöver vara orolig över vad som kan hända, för kolla på DENNA
FILMSNUTT och tänk att du har fötterna där...!
|

|
6. februari: Nu har jag börjat
bygga zoomisar. Och det tycker man ska inte vara så jäkla svårt. Men
som sagt var, ordet "bara"... Men måste kolla från alla håll och kanter
och vinklarna måste vara exakta.
|

|
Vafan håller jag på med...??
|
6. februari: Fick ta hjälp av tre kompisar i garaget, en tittar
framifrån, en tittar från sidan, en håller i och jag själv håller i
svetsen. Innan vi fick på två rör så har det gått minst två och en halv
timme! |

|
6. februari: Nu börjar det likna nåt. Avgasplattorna kommer från Martin
som har AUTO CUT, otrolig firma på vattenskärning! Det går blixtsnabbt!
Ta kontakt med Martin om du vill ha nåt skräddarsytt och verkligen
superbra!
6. februari: Rörböjarna kommer från ROD'N RACE, specialgjorda efter
mina önskemål, 2 1/4 '', 4'' radie och 130 graders böj. Det blev
billigare än att köpa Hookerböjar.
|
 |
6. februari: Zoomisarna börjar
se
riktigt bra ut. Eller som Strumpan säger - "Fan, blir dom inte klara
snart så vi får grilla korv?" Undrar hur metanolmarinerad grillkorv
smakar...
|
 |
6. februari: Det här är en
liten, men
fruktansvärt viktig detalj i mitt liv - GASREGLAGET. Stabilt, smäckert
och får definitivt inte svikta. Med andra ord - full gas! O det är en
sak som faktiskt fungerar redan, till 100%!
|
 |
8. mars: Zoomisarna
helt klara, provar de nya ventilkåporna som Peder hittade i USA. Har
gjort ett litet spännhjulsfäste.
|
|
26.maj: FÖR ATT LÄSA DEN SPÄNNANDE FORTSÄTTNINGEN -->
GÅ TILL SIDAN "ENGINE CONSTRUCTION" |