contact                            
http://six-shooterracing.se  

Frontmotordragster Six Shooter

Dragstern kom från USA till Europa och Sverige, den köptes i Las Vegas 1979-80 av Knutte  Söderqvist.  Den kördes några få repor under 1985-1986 men blev stående ända till år 2002, då  jag köpte den.
På SEMA-taggen går att utläsa ”22 CCE”, vilket härleder till California Chassis Engineering, där den troligen tillverkades 1969-70 av Dave Tuttle. Jag forskar fortfarande vidare efter fler fakta från USA-tiden, men det är inte det lättaste.
Motorn som tidigare satt i bilen (Ford 300) var till 99% originalmotorn från det bilen byggdes.
Om ni har någon som helst information om bilen från tiden i USA, eller i Sverige mellan 1980 och 2002, maila mig! All information är av stort intresse!

Vet någon var den karroseriplåten över sittbrunnen är? Vore väldigt glad om jag fick ta på den!

Här till vänster ser ni hur bilen såg ut när jag köpte den 2002, ränderna är troligtvis original, men jag tror att bilen var grönmålad då  med en bild på De tre aporna på den övre plåten, som är borta.

                             

Originalmotor - Ford300


Nuvarande motor 

Ford 300 ci uppborrat till 309 ci
Howard aluminium stakar
Venoli kolvar
Rullkam 700 i lyft
Hilborn sprut
Bränsle metanol



392 Hemi A1 1957
0.30 överborr
Std stroke
Milodon ramlager överfall
K1 stålstakar
Arias kolvar (11-1 comp)
Donovan Gear drive
Cragar insug
Crane rullkam .692'' i lyft
6-71 kompressor (tripple teflon)
Enderle bränslesystem
Schiefer magnet
392 Järntoppar (gamla nitrotoppar)
Donovan vippor
Bränsle - Metanol

Fakta övrigt

CHASSI:
Chrommoly chassi, 191” hjulbas.
Renoverat av ME Racing i Borlänge.
5-punkts bur och 7.5 taggat

BAKAXEL:
8 3/4 ”  42-hus 3.91 utv
Airheart bromsar

VÄXELLÅDA:
(Original satt det en 2-växlad Lenco)
Två-växlad (Powerglide)
Reid hus SFI taggat med BTE innehåll
Högtryckspump
1:69 planetväxel rakskurna drev
Kevlar band
8 lamells korg
Manuellt ventilhus med transbreak
10'' turbin byggd av Tony på Danielssons
BAKHJUL:
Halibrand –fälgar 16x12” med MH Racemaster 30-12-16

FRAMHJUL:
Ekerfälgar med 2.25x17”
Inoue-däck





BÄSTA ET med Ford300: 
402 m: 9.22s
Top speed 234 km/h (145.4 mph)


BÄSTA ET med Hemi:

402m- 6.61s
201m- 4.64s
Top speed 305.26 km/h (189.52 mph)


 



webmaster@six-shooterracing.se



Copyright © 2011 Six Shooter Racing.
All rights reserved.