ÄNTLIGEN! Nu ska vi börja plocka
ihop motorn !!
Jag fick vänta en stund på kolvarna, så att vi kunde göra sista
horningen, men nu är det klart. YES! Nymålat och fint…
Det finns en anledning till att motorn blir svart. Har med ekonomi att
göra...
Som ni ser så är det utslipat lite här o där i
cylinderväggarna, det finns nämligen en vevaxel med 4.40’’ i slag,
m.a.o ca 450cc3
Det här är första spettet som
jag slår i motorn. En inte allt för snäll Crane rullkam…
Som ni ser har jag fått slipa ut
för stödstängerna i blocket för den snälla kamaxeln.
Här är de efterlängtade Arias
kolvarna, med nyinslipade ringar.
Nu är veven isatt i blocket och
nybalanserad och fin. Oljepumpen från Milodon är monterad.
Ramlagertätningen har jag komponerat ihop själv, lite 440 o lite 340
saker, så hoppas jag att det blir tätt.
Ingradering av kamaxeln.
Kamkåpan och kamdrivningen är Donovan-grejer.
Nu börjar det bli aktuellt att
peta i stakarna och kolvarna. Här har vi tre alternativ. 1. Original,
2. K1 stakar med Arias kolvar, 3. Howard Alu-stakar. Till den här
motorn blev det K1 stakarna. Det får duga tills vidare, det är väl inge
kattskit det heller.
Simsallabim. Nu sitter K1
stakarna och Arias kolvarna i! Alla lagerspel är kontrollerade. Fick
hona om storändan i stakarna, det var alldeles för tajta lagerspel, men
i övrigt var det perfekt. Amerikansk high-tech...hett tips: kolla
lagerspel noga innan ni drar ihop motorerna. Mina stakar var 3/100 för
tajta!
Nu lägger jag på tråget och hoppas att jag slipper ta av det på en
stund. Förresten orkade jag inte vänta på ett Milodon-tråg, så jag
byggde ett eget. De ville nämligen ha ett fint originaltråg som man
skulle skicka till Milodon så de kunde bygga om det och sen skicka
tillbaks det till mig. Dessutom så skulle det kostat hutlöst med pengar!
Så här såg tråget ut när jag började med det. Det kommer från en
båtmotor som de uppenbarligen har tappat rakt ner i marken. Som synes -
lite anfrätt, men vadå, man slänger väl aldrig en Hemi-pryl!
Så här såg det ut innuti.
Och nu ser det ut så här innuti. Det sitter fallucker under
skvalpplåten, jag tror det kommer att funka.
Efter lite letande och mätande så vart det ett par Comp lyftare till
440. Verkar funka.
Nu är de i, inte så knöligt. Som
synes, så sitter det i ett nytt bromsdrev med ny axel till oljepumpen.
Kamkåpan från Donovan med
pumpdrivning är på plats. Fin,va?
Donovans vevaxeldrev var lite
köttigare, så det var bara till att ställa sig och svarva av hubben
till vevaxeln. Som sagt var, ordet bara...
Yes! Nu är bottendelen ihopskruvad. Nu kommer vi att fortsätta med
topparna. Och det är ingen lek. Fan va struligt det kan va ibland!
Snart kommer vi att uppdatera...
Toppar till 392 Hemi...det
är
ingen rolig historia, man är fan färdig för dårhuset snart!
Jag ska erkänna en sak, tanken kom...vafan byggde jag inte en Legomotor
för istället??
Här ligger topparna hos Fille (Vikingshills Allservice AB). Där
gör vi i ordning styrningarna och ventilsätena. Det är gjort efter
konstens alla regler.
Efter att vi gjort iordning
sätena och vi vet hur högt upp ventilerna kommer, så börjar jag
kontrollera vipparmsgeometrin. O det fanns en del o önska där.
Ja, vipporna jag har är ju gamla
Donovan vippor, det var inte lätt o veta hur de hade tänkt... Efter en
förfrågan till USA om dem så lär de vara riktigt schyssta vippor, med
dåtidens mått. Men det finns planer på o köpa aluminium rullvippor. Men
de är så förbannat jävla dyra!
Det här är verktyg som man
verkligen behöver när man håller på med jävla gamla toppar :
Efter mycket mätande så var det
bara att ställa sig o fräsa ur ventilholkarna o fräsa ner
ventilstyrningarna. OBS! Innan man fräser för mycket, så ska man vara
noga med o kontrollera hur långt man kan gå. Jag vågade inte gå med
till större fjäderdiameter än 1.55'' o styrningen fräste vi ner till
1/2'' dia. Sen fräste vi ner för att klara av 0.750'' lyft.
Det är jävligt viktigt att inte
ha för stor diameter på fjädern och inte sänka fjäderholken för långt
ner, för det är vattenkanalen inunder.
Nu ska jag plocka ihop topparna
o tror att allt ska var skitbra! Första kallduschen...Hatar o duscha
kallt!
Har beställt ventiler från USA,
tog upp dem ur kartongen o räknar. Ja, jag har fått 16 ventiler, inga
problem! Men, när jag ska börja montera dem, då hittar jag en jävla
Musse Pigg ventil, bland alla jävla Långbens ventiler!!! Snacka om att
det var nån som drog ut proppen!! En enda ventil är FEL! Fan! måste jag
beställa 8 nya, eller kan jag beställa en lös??
Mailade Bob Walker på Hot
Heads, fick svar blixtsnabbt! Undrar om
människan sover... "No problem, I can send you one or 100 and I can
exchange the short one if it's worth the return postage to you...we'll
get it right out!! "
GREAT!! Thanks Bob, once again!!
Samtidigt hade jag beställt
ventilfjädrar o får kommentaren - Jag fixar det! Får då ett par fjädrar
som är käpprätt åt helvete! Å vad lycklig jag blir. Ingen bild på det...
Nu
börjar jag montera ihop
topparna. Om ni ser skillnaden på ventilskaften, så
sitter
det en monteringskådis på ventilskaftet
för att
underlätta montering av själva
ventiltätningen.
Kådisen är inte min...
Här sitter äntligen en ny fjäder
från PAC Racing och titan retainers, nya knaster o lashcaps. Fjädrarna
har ett inspelningstryck på 280 på insug, 250 på avgas, vi börjar där.
Det här var inte den enklaste resan...(grattis ni som åker
Legomotorer). Livet hade varit så jävla mycket enklare om jag kunnat
haft 1.63'' fjäderdiameter...men so what!
Nu är topparna färdiga och
ligger på motorn.
Jag måste bara lägga in en bild
på min underbara Schiefer-magnet! Den hittades hos ett mindre noga
räknat racing team från Järvsö... (TACK!)
Nästa kalldusch: jag beställde
ju stödstänger från USA...suck. To be continued...
Ja,
som sagt var, beställde
stödstängerna från USA. Vi var
överens om alla
mått, men jag fick ett mail efter ett tag, där de
undrade
hur långa de skulle vara ojusterade. Jag hade ju uppgett max
1/8'' utjusterad...jag svarade då - det blir ju minus
1/8''...
Summa sumarum utav det hela så tog de bort 2 x 1/8''!!! Med
andra
ord - så blev stången lite för
kort, eller
justerskruven för mycket utjusterad. Jaja...det löste
sig
faktistkt enklare än jag hade trott.
Jag
mätte och insåg
att det blev ca 1/4'' utjustering på justerskruven.
Då kom jag på idén att en extra mutter
kunde
hjälpa till o justera upp
det hela! Så här ser det ut...lite klumpigt men det
kommer o
funka. Men
o få rätt ventilspel så var det bara att
ställa
sig vid svarven o
svarva ner de extra muttrarna 1 mm för o få lite
justermån. Nöden har ingen lag...har fan inte
råd o
beställa nya stödständer! Men o få
tag på
extra muttrar var faktiskt inte så enkelt som jag trodde.
Gängan på justerskruven heter 1/4'' UNEF, vilket
innebär EXTRA fin. Det var inte lätt o få
tag på
såna muttrar! Men - det finns en nära o kär
vän
som också är en utav oss få
förunnade
människor o få frambringa en sån excellent
motor som
392 Hemi...o han råkade ha ett gäng gamla
stödstänger till övers! Som sagt var -
släng ALDRIG
gamla Hemi grejer!! TACK Lasse Björkkvist - en utav
våra
små presidenter i Rod&Kustom! Det kommer en kall och
en Long
drinks per mutter på Kjula! Jag tror du vinner Top
alcohol
tävlingen i augusti på Kjula...
Donovans vippställ som jag
lyckades hitta har ju ingen oljesmörjning, utan förr körde man ju bara
med lite fett och rakt upp o ner. Men jag tyckte synd om de stackars
ventilfjädrarna så jag försökte klura ut hur jag skulle få till lite
smörjning i vippgallerit. Här är en bild på vad jag gjorde: borra ett
nytt hål på sidan in i oljekanalen o sen så byggde jag ett eget oljerör
som jag har klamrat fast i toppen mellan alla saker o borrat små 0.5 mm
hål i så att det ska spruta ut lite olja på varje ventilfjäder. Vet ju
ej om det funkar, förrän man har provat, men det få rbli ett
experiment. Lite olja här o där skadar ju faktiskt inte.
Så här ser toppen ut när den är
färdig: Men en sak kan jag lova, det var många timmar innan de här
topparna blev klara!
Nu är det bara att lägga på de
excellent fina ventilkåporna som Peder hittade i USA. Ärligt talat så
ångrar jag att jag köpte dem... För det har ju blivit några timmar för
att överhuvudtaget få dem o passa på topparna. Jag fick fräsa ur dem ta
mig fan överallt! Grovfräsning - 3-4 mm, för att överhuvudtaget få ner
dem över ventilerna.
Sen efter det här var det bara
att handslipa en liten stund...
Har fått lite hjälp av Perre
(P-G) o göra iordning mina ThunderVolts tändkablar för magnet som Persåkers
fixade åt mig blixtsnabbt. Tack Alf & Jöran!
Fan, vi kom underfund med att vi
inte har nåt oljefilter! Så det vara blixtsnabbt o hitta ett lämpligt
ställe, men det fanns inte så många ställen o välja på, var nämligen så
sugen på o svetsa fast ett fäste på ramen. Så vi gjorde ett fäste som
vi klamrade fast på ramen o det hamnade där det hamnade...
Ja, nu är motorn ihopskruvad, nu
är det bara slangarna för bränsle och olja kvar. Så här ser motorn ut,
det är bara små skruvar, små detaljer kvar för att starta.
Växellådsbygget o bakaxelbygget kommer inte att hinnas visas nu innan
Mantorp, eftersom man fortfarande måste arbeta o heroinmeka till så att
man får skiten helt klart. Men som sagt var gott folk - motorn är klar
o ihopsatt!! SYNS PÅ MANTORP!
Fyfan, det här var nog det värsta jag gjort i mitt liv! Men är man så
jävla korkad o vill köra en dylik farkost så...ja, vad ska man säga?
Men fan, vilka roliga o underbara människor jag fått kontakt med under
tiden, både här hemma o ute i världen!
17. juli 2009:
Fan, den startade på en gång!!
This is like
Christine's engine. The hell is back...