contact                            
http://six-shooterracing.se  
ÄNTLIGEN! Nu ska vi börja plocka ihop motorn !!
Jag fick vänta en stund på kolvarna, så att vi kunde göra sista horningen, men nu är det klart. YES! Nymålat och fint…
Det finns en anledning till att motorn blir svart. Har med ekonomi att göra...
 

Som ni ser så är det utslipat lite här o där i cylinderväggarna, det finns nämligen en vevaxel med 4.40’’ i slag, m.a.o ca 450cc3


Det här är första spettet som jag slår i motorn. En inte allt för snäll Crane rullkam…

Som ni ser har jag fått slipa ut för stödstängerna i blocket för den snälla kamaxeln.


Här är de efterlängtade Arias kolvarna, med nyinslipade ringar.

Nu är veven isatt i blocket och nybalanserad och fin. Oljepumpen från Milodon är monterad. Ramlagertätningen har jag komponerat ihop själv, lite 440 o lite 340 saker, så hoppas jag att det blir tätt.

Ingradering av kamaxeln. Kamkåpan och kamdrivningen är Donovan-grejer.

Nu börjar det bli aktuellt att peta i stakarna och kolvarna. Här har vi tre alternativ. 1. Original, 2. K1 stakar med Arias kolvar, 3. Howard Alu-stakar. Till den här motorn blev det K1 stakarna. Det får duga tills vidare, det är väl inge kattskit det heller.

Simsallabim. Nu sitter K1 stakarna och Arias kolvarna i! Alla lagerspel är kontrollerade. Fick hona om storändan i stakarna, det var alldeles för tajta lagerspel, men i övrigt var det perfekt. Amerikansk high-tech...hett tips: kolla lagerspel noga innan ni drar ihop motorerna. Mina stakar var 3/100 för tajta!


Nu lägger jag på tråget och hoppas att jag slipper ta av det på en stund. Förresten orkade jag inte vänta på ett Milodon-tråg, så jag byggde ett eget. De ville nämligen ha ett fint originaltråg som man skulle skicka till Milodon så de kunde bygga om det och sen skicka tillbaks det till mig. Dessutom så skulle det kostat hutlöst med pengar!


Så här såg tråget ut när jag började med det. Det kommer från en båtmotor som de uppenbarligen har tappat rakt ner i marken. Som synes - lite anfrätt, men vadå, man slänger väl aldrig en Hemi-pryl!


Så här såg det ut innuti.


Och nu ser det ut så här innuti. Det sitter fallucker under skvalpplåten, jag tror det kommer att funka.


Efter lite letande och mätande så vart det ett par Comp lyftare till 440. Verkar funka.


Nu är de i, inte så knöligt. Som synes, så sitter det i ett nytt bromsdrev med ny axel till oljepumpen.

Kamkåpan från Donovan med pumpdrivning är på plats. Fin,va?

Donovans vevaxeldrev var lite köttigare, så det var bara till att ställa sig och svarva av hubben till vevaxeln. Som sagt var, ordet bara...


Yes! Nu är bottendelen ihopskruvad. Nu kommer vi att fortsätta med topparna. Och det är ingen lek. Fan va struligt det kan va ibland! Snart kommer vi att uppdatera...


Toppar till 392 Hemi
...det är ingen rolig historia, man är fan färdig för dårhuset snart!
Jag ska erkänna en sak, tanken kom...vafan byggde jag inte en Legomotor för istället??
Här ligger topparna hos Fille (Vikingshills Allservice AB). Där gör vi i ordning styrningarna och ventilsätena. Det är gjort efter konstens alla regler.


Efter att vi gjort iordning sätena och vi vet hur högt upp ventilerna kommer, så börjar jag kontrollera vipparmsgeometrin. O det fanns en del o önska där.

Ja, vipporna jag har är ju gamla Donovan vippor, det var inte lätt o veta hur de hade tänkt... Efter en förfrågan till USA om dem så lär de vara riktigt schyssta vippor, med dåtidens mått. Men det finns planer på o köpa aluminium rullvippor. Men de är så förbannat jävla dyra!

Det här är verktyg som man verkligen behöver när man håller på med jävla gamla toppar :

Efter mycket mätande så var det bara att ställa sig o fräsa ur ventilholkarna o fräsa ner ventilstyrningarna. OBS! Innan man fräser för mycket, så ska man vara noga med o kontrollera hur långt man kan gå. Jag vågade inte gå med till större fjäderdiameter än 1.55'' o styrningen fräste vi ner till 1/2'' dia. Sen fräste vi ner för att klara av 0.750'' lyft.

Det är jävligt viktigt att inte ha för stor diameter på fjädern och inte sänka fjäderholken för långt ner, för det är vattenkanalen inunder.

Nu ska jag plocka ihop topparna o tror att allt ska var skitbra! Första kallduschen...Hatar o duscha kallt!
Har beställt ventiler från USA, tog upp dem ur kartongen o räknar. Ja, jag har fått 16 ventiler, inga problem! Men, när jag ska börja montera dem, då hittar jag en jävla Musse Pigg ventil, bland alla jävla Långbens ventiler!!! Snacka om att det var nån som drog ut proppen!! En enda ventil är FEL! Fan! måste jag beställa 8 nya, eller kan jag beställa en lös?? 
Mailade Bob WalkerHot Heads, fick svar blixtsnabbt! Undrar om människan sover... "No problem, I can send you one or 100 and I can exchange the short one if it's worth the return postage to you...we'll get it right out!! "
GREAT!! Thanks Bob, once again!!

Samtidigt hade jag beställt ventilfjädrar o får kommentaren - Jag fixar det! Får då ett par fjädrar som är käpprätt åt helvete! Å vad lycklig jag blir. Ingen bild på det...

Nu börjar jag montera ihop topparna. Om ni ser skillnaden på ventilskaften, så sitter det en monteringskådis på ventilskaftet för att underlätta montering av själva ventiltätningen. Kådisen är inte min...

Här sitter äntligen en ny fjäder från PAC Racing och titan retainers, nya knaster o lashcaps. Fjädrarna har ett inspelningstryck på 280 på insug, 250 på avgas, vi börjar där. Det här var inte den enklaste resan...(grattis ni som åker Legomotorer). Livet hade varit så jävla mycket enklare om jag kunnat haft 1.63'' fjäderdiameter...men so what!

Nu är topparna färdiga och ligger på motorn.

Jag måste bara lägga in en bild på min underbara Schiefer-magnet! Den hittades hos ett mindre noga räknat racing team från Järvsö... (TACK!)

Nästa kalldusch: jag beställde ju stödstänger från USA...suck. To be continued...

Ja, som sagt var, beställde stödstängerna från USA. Vi var överens om alla mått, men jag fick ett mail efter ett tag, där de undrade hur långa de skulle vara ojusterade. Jag hade ju uppgett max 1/8'' utjusterad...jag svarade då - det blir ju minus 1/8''... Summa sumarum utav det hela så tog de bort 2 x 1/8''!!! Med andra ord - så blev stången lite för kort, eller justerskruven för mycket utjusterad. Jaja...det löste sig faktistkt enklare än jag hade trott.

Jag mätte och insåg att det blev ca 1/4'' utjustering på justerskruven. Då kom jag på idén att en extra mutter kunde hjälpa till o justera upp det hela! Så här ser det ut...lite klumpigt men det kommer o funka. Men o få rätt ventilspel så var det bara att ställa sig vid svarven o svarva ner de extra muttrarna 1 mm för o få lite justermån. Nöden har ingen lag...har fan inte råd o beställa nya stödständer! Men o få tag på extra muttrar var faktiskt inte så enkelt som jag trodde. Gängan på justerskruven heter 1/4'' UNEF, vilket innebär EXTRA fin. Det var inte lätt o få tag på såna muttrar! Men - det finns en nära o kär vän som också är en utav oss få förunnade människor o få frambringa en sån excellent motor som 392 Hemi...o han råkade ha ett gäng gamla stödstänger till övers! Som sagt var - släng ALDRIG gamla Hemi grejer!! TACK Lasse Björkkvist - en utav våra små presidenter i Rod&Kustom! Det kommer en kall och en Long drinks  per mutter på Kjula! Jag tror du vinner Top alcohol tävlingen i augusti på Kjula...

Donovans vippställ som jag lyckades hitta har ju ingen oljesmörjning, utan förr körde man ju bara med lite fett och rakt upp o ner. Men jag tyckte synd om de stackars ventilfjädrarna så jag försökte klura ut hur jag skulle få till lite smörjning i vippgallerit. Här är en bild på vad jag gjorde: borra ett nytt hål på sidan in i oljekanalen o sen så byggde jag ett eget oljerör som jag har klamrat fast i toppen mellan alla saker o borrat små 0.5 mm hål i så att det ska spruta ut lite olja på varje ventilfjäder. Vet ju ej om det funkar, förrän man har provat, men det få rbli ett experiment. Lite olja här o där skadar ju faktiskt inte.

Så här ser toppen ut när den är färdig: Men en sak kan jag lova, det var många timmar innan de här topparna blev klara!

Nu är det bara att lägga på de excellent fina ventilkåporna som Peder hittade i USA. Ärligt talat så ångrar jag att jag köpte dem... För det har ju blivit några timmar för att överhuvudtaget få dem o passa på topparna. Jag fick fräsa ur dem ta mig fan överallt! Grovfräsning - 3-4 mm, för att överhuvudtaget få ner dem över ventilerna.

Sen efter det här var det bara att handslipa en liten stund...

Har fått lite hjälp av Perre (P-G) o göra iordning mina ThunderVolts tändkablar för magnet som Persåkers fixade åt mig blixtsnabbt. Tack Alf & Jöran!

Fan, vi kom underfund med att vi inte har nåt oljefilter! Så det vara blixtsnabbt o hitta ett lämpligt ställe, men det fanns inte så många ställen o välja på, var nämligen så sugen på o svetsa fast ett fäste på ramen. Så vi gjorde ett fäste som vi klamrade fast på ramen o det hamnade där det hamnade...

Ja, nu är motorn ihopskruvad, nu är det bara slangarna för bränsle och olja kvar. Så här ser motorn ut, det är bara små skruvar, små detaljer kvar för att starta. Växellådsbygget o bakaxelbygget kommer inte att hinnas visas nu innan Mantorp, eftersom man fortfarande måste arbeta o heroinmeka till så att man får skiten helt klart. Men som sagt var gott folk - motorn är klar o ihopsatt!! SYNS PÅ MANTORP!

Fyfan, det här var nog det värsta jag gjort i mitt liv! Men är man så jävla korkad o vill köra en dylik farkost så...ja, vad ska man säga? Men fan, vilka roliga o underbara människor jag fått kontakt med under tiden, både här hemma o ute i världen!

17. juli 2009:
Fan, den startade på en gång!! This is like Christine's engine. The hell is back...
 




webmaster@six-shooterracing.se



Copyright © 2011 Six Shooter Racing.
All rights reserved.